Främja småskalig odling i stadsmiljö

Vi ser ett ökat intresse för småskalig odling i samhället. Att möjliggöra för fler att odla sin egen mat är viktigt ur flera olika perspektiv, bostadsnära odling skapar biologisk mångfald, sociala mötesplatser och rekreation. Det skapar också mer trygghet genom att flera vuxna vistas ute i grannskapet och främjar en känsla av stolthet och engagemang för sitt bostadsområde. Förutom att forskning visar att småskalig odling verkar brottsförebyggande i närområdet, kan vi även följa upp våra egna trygghetsvandringar där det exempelvis konstateras att odlingsplatserna i Åby ” enligt odlare & boende i området starkt ökat
upplevelsen av trivsel & trygghet på platsen”.

Småskalig lokal odling ökar tillgången till färsk och näringsrik mat vilket främjar hälsosamma levnadsvanor. Det är också en viktig åtgärd för krisberedskap genom att öka graden av lokal självförsörjning och sprida kunskap om odling.

Odlingar i stadsmiljö är av stor betydelse för pollinatörer och insekter. Genom att skapa naturliga miljöer för dessa insekter, främjar vi den biologiska mångfalden och naturliga skadedjurskontrollen. Av Sveriges 4400 pollinerande insektsarter, riskerar så många som 500 arter att dö ut, vilket i sin tur hotar balansen i ekosystemen. Forskning visar att insektspopulationer minskar kraftigt. Insektsbiomassan har minskat med över 75 procent under en 27-årsperiod. Stadsmiljön kan genom odlingar erbjuda en viktig tillflyktsort för insekter och bidra till att bevara hotade arter. Genom att skapa gröna ytor, inklusive blommande växter och habitatstrukturer som insekter trivs i, kan vi erbjuda en trygg miljö för insekter att överleva och frodas i stadsmiljön. Insekter har en betydande roll i ekosystemtjänster såsom luftrening och vattenreglering. Vissa insekter, som till exempel vissa arter av skalbaggar och fjärilar, har förmågan att filtrera och rena luften från föroreningar. Andra insekter, som exempelvis vattenlevande arter, bidrar till att reglera vattencykeln genom att bryta ner organiskt material och förhindra översvämningar.

Idag finns två områden för odlingslotter i stadens regi, på Axgatan och Lindevi. Det är ca 6 års väntetid för att få hyra en odlingslott på Axgatan., det är orimligt länge. Därför behövs fler odlingslotter.

Vi föreslår att staden vidtar åtgärder för att främja och utöka småskalig lokal odling i syfte att främja biologisk mångfald, hälsa och trygghet i staden. Detta kan göras genom att:

• Undersöka och utvärdera möjligheterna att tillhandahålla mer mark för odlingslotter i stadens regi. Detta kan vara mark som för närvarande inte används eller mark som primärt används för andra ändamål, såsom parkmark eller naturområden.
  • Minska väntetiderna för att få hyra en odlingslott genom att utöka antalet tillgängliga odlingslotter och diversifiera deras geografiska placering inom staden.
  • Främja samarbete mellan kommun och civilsamhället för att skapa och underhålla odlingsplatser och utbyta kunskap om småskalig odling. Detta kan inkludera samarbete med lokala trädgårdsföreningar, ideella organisationer och skolor för att skapa och driva gemensamma odlingar.
  • Informera och utbilda invånarna om fördelarna med småskalig lokal odling, inklusive dess positiva effekter på biologisk mångfald, hälsa och trygghet. Detta kan ske genom att erbjuda kurser, workshops och informationsmaterial

Anita Almqvist Elin Andersson för Liberalerna Mölndal