Inrätta ett kommunalt partnerskap mellan Mölndal och en stad i Ukraina

Ukraina, ett land som har genomgått stora förändringar under det senaste decenniet, står inför utmaningar när det gäller att stärka och utveckla sin demokrati. Detta samtidigt som landet har en alldeles enorm uppgift i att bygga upp städer och hela regioner från grunden efter att kriget tar slut. Landets strävan efter återuppbyggnad, demokratiska reformer, rättssäkerhet och ekonomisk utveckling förtjänar vårt stöd och solidaritet. Genom att etablera ett partnerskap med en stad i Ukraina kan Mölndal bidra till detta arbete och samtidigt stärka våra egna demokratiska värderingar.

Partnerskapet skulle ge båda städerna:

1. Solidaritet: Att visa vårt stöd för Ukrainas demokratiska utveckling och befolkning samt stöttning under återuppbyggnadsfasen.

2. Kunskapsutbyte: Att dela med oss av våra respektive erfarenheter inom områden såsom offentlig förvaltning, utbildning, hållbar utveckling, kultur och näringsliv. Vi kan exempelvis bidra med praktiska kunskaper i att planera och bygga hållbara städer under Ukrainas återuppbyggnadsfas medan vi skulle kunna lära oss mer om krisberedskap i praktiken. Hur man håller skolor och vårdinrättningar öppna, under extrema förhållanden är en kunskap som blir allt viktigare i en geopolitiskt alltmer instabil värld.

3. Ekonomiskt samarbete: Att utforska möjligheter för samarbete inom handel, turism och andra sektorer.

4. Kulturellt utbyte: Att främja kulturella evenemang, utbildningsprogram och andra initiativ som kan stärka banden mellan våra två städer och länder.

5. Gemensam lösning av regionala och globala utmaningar: Många av de utmaningar som samhällen står inför idag är globala i sin natur, som klimatförändringar, flyktingkriser och hälsoutmaningar som pandemier. Genom internationella partnerskap kan kommuner arbeta tillsammans för att hitta gemensamma lösningar på dessa problem.

Genom denna förbindelse kan Mölndal bidra till att stärka demokratiska värderingar, mänskliga rättigheter och rättssäkerhet i Ukraina, vilket i sin tur kan bidra till en stabilare och säkrare europeisk kontinent. Även om ett partnerskap inte skulle vara möjligt att starta förrän kriget är slut, kan förberedelserna påbörjas redan nu.

Staden har i tidigare demokratiprojekt med Zambia samarbetat med ICLD, Internationellt Centrum för Lokal Demokrati, något som med fördel skulle kunna göras även i detta projekt.

Vi föreslår att:

• Mölndals stad inleder en process för att etablera ett kommunalt partnerskap med en lämplig stad i Ukraina enligt intentionen i motionen. Partnerskapet får gärna, men måste inte, ske i samarbete med en organisation som har erfarenhet av denna typ av partnerskap såsom ICLD.

Liberalerna Mölndal Genom Elin Andersson (L) Glenn Grimhage (L) Joakim Tångeskog-Broström (L)