Elin Andersson
Mölndal

Möjliggör för fler att ladda bilen

Motion till kommunfullmäktige i Mölndals Stad

De två viktigaste ställena för laddning av bilen är i hemmet och på arbetet. Idag upplever många anställda inom staden att det är svårt att ladda på arbetsplatsen. Exempelvis saknar de flesta skolor och äldreboenden laddmöjligheter för anställda. För de som dessutom saknar laddmöjlighet i sitt hem blir det omöjligt att ställa om till att köra elektriskt. Fördelen med att inkludera skolor är också att många av dem är platser där laddpunkter kan få en hög nyttjandegrad. Skolor med fullstora idrottshallar är bra kandidater för laddplatser eftersom man kan kombinera laddning för skolans anställda under dagen, laddning för de som nyttjar idrottshallen på kvällar och helger samt laddning för närboende på nätterna.

Mölndalsbostäder har uttryckt att det är svårt att på en och samma gång ställa om alla parkeringsplatser till laddplatser. Det efterfrågas istället att det läggs till ytterligare parkeringsplatser som är laddplatser och som fler hyresgäster kan turas om att använda. Detta för att slippa säkra upp effekt för laddplatser som bara används för laddning ibland. Det är dessutom svårt att få till varsin laddplats till alla pga den risk för effektbrist som vi redan ser framför oss med utbyggnad av bostäder, näringsliv, järnväg mm i staden.

Två bra exempel är Almåsskolan/Lindome centrum och Katrinebergsskolan. På båda dessa skolor finns flitigt använda fullstora idrottshallar, vars besökare kan använda platserna för att ladda på kvällar, skolpersonal som kan använda platserna på dagtid samt med lägenheter i närområdet där hyresgästerna kan använda platserna för laddning på nätterna. Vi ser vidare att man gärna kommunicerar mer med kommersiella aktörer såsom shoppingcentrum (gallerior, större affärscentrum, mataffärer), hotell, restauranger och större elbolag (exempelvis Vattenfalls Incharge och Fortum) om framtida utbyggnad för att synca var och mängden laddpunkter man planerar så att man inte i onödan, av misstag, bygger på samma platser eller nära varandra.

Att fler vuxna besöker skolornas parkeringsplatser på kvällar och helger för att hämta och lämna bilar som ska laddas, skapar mer rörelse på dessa ofta folktomma platser och ökar därmed känslan av trygghet och kan även minska risken för skadegörelse och klotter i anslutning till våra skolor.

Vi vill:

• Att laddplanen utökas, enligt intentionen i motionen, till att även innehålla laddplatser som kan användas av flera olika grupper där det finns betydande möjligheter till ett högre användande av platserna, även om platserna inte är tillgängliga för allmänheten dygnet runt.
  • Att, på de platser där det möjligt och lämpligt, anställda i staden bereds möjlighet till att ladda bilen i anslutning till arbetsplatsen under arbetstid.

Liberalernas fullmäktigegrupp