Möjliggör för fler att ladda bilen

Insändare i Mölndals-Posten

De två viktigaste ställena för laddning av bilen är i hemmet och på arbetet. Väldigt få anställda i kommunen kan ladda på jobbet och många, exempelvis de som bor i lägenhet, har svårt för att ordna med laddning nära hemmet. Dessutom saknas möjlighet till elbilsladdning vid de flesta kommunala anläggningar såsom skolor, idrottshallar, äldreboenden och badhus. I Lindome finns inte en enda publik laddstolpe! Därför vill vi Liberaler bygga ut laddplatser på fler ställen än de som redan finns i kommunens laddplan och har lämnat in en motion i kommunfullmäktige. Fördelen med att inkludera skolor och idrottshallar är också att många av dessa laddpunkter kan få en hög nyttjandegrad eftersom man kan kombinera laddning för skolans anställda under dagen, laddning för de som nyttjar idrottshallen på kvällar och helger samt laddning för närboende på nätterna.

Att fler vuxna besöker skolornas parkeringsplatser på kvällar och helger för att hämta och lämna bilar som ska laddas, skapar mer rörelse på dessa under kvällstid ofta ganska folktomma platser och kan  därmed öka känslan av trygghet och samtidigt minska risken för skadegörelse och klotter i anslutning till våra skolor.

För bostadsbolag är det svårt att på en och samma gång ställa om alla parkeringsplatser till laddplatser för sina hyresgäster. Alla byter inte till elbil samtidigt. Det efterfrågas istället att det läggs till ytterligare parkeringsplatser som är laddplatser och som fler hyresgäster kan turas om att använda för att slippa säkra upp effekt för laddplatser som bara används för laddning ibland.

Staden behöver också bli bättre på att kommunicera och samarbeta med kommersiella aktörer (elbolag, affärscentrum, hotell etc) för att säkerställa att utbyggnadsplanerna inte krockar och vi bygger laddning inom samma områden samtidigt som andra viktiga områden blir helt utan.

Liberalerna Mölndal